اعلامیه کمیسیون تعلیم و تربیه و تحصیلات عالی در مورد شهادت بشیراحمد ریان

با کمال تاسف اطلاع یافتیم که محصل ادبیات و زبان در پوهنتون قندهار ، باشندۀ ولسوالی قره باغ ولایت غزنی ” بشیر احمد ریان ” فرزند ادیب و نویسندۀ نامور کشور جناب انجینر عبدالله گل ریان ، از سوی اجیران وحشی و علم دشمن ادارۀ کابل بشهادت رسیده است . نامبرده که یک محصل زیرک […]

با کمال تاسف اطلاع یافتیم که محصل ادبیات و زبان در پوهنتون قندهار ، باشندۀ ولسوالی قره باغ ولایت غزنی ” بشیر احمد ریان ” فرزند ادیب و نویسندۀ نامور کشور جناب انجینر عبدالله گل ریان ، از سوی اجیران وحشی و علم دشمن ادارۀ کابل بشهادت رسیده است .

نامبرده که یک محصل زیرک ، آگاه ، با احساس ومسلمان متعهد بود ، در پوهنتون مذکور در حالی که مشغول حل نمودن پرچه های امتحانی اخیر بود ، از سوی اجیران مزدور از ادارۀ پوهنتون دستگیرو در تاریکی زندان انداخته شد که پس از سپری نمودن سه ماه زندان ، بر خلاف تمام موازین اسلامی و انسانی با وحشت و قساوت زیادی بشهادت رسانده شد . انالله و انا الیه راجعون .

کمیسیون تعلیم و تربیه و تحصیلات عالی در حالی که این جنابت نا بخشودنی را با الفاظ شدید تقبیح می نماید ، به خانواده ، رفیقان تحصیل ، اساتید ایشان و تمام دردمندان علم و آگاهی مراتب تسلیت خویش را تقدیم می نماید و برای آنان اجر عظیم را خواهان است و برای نامبرده مراتب عالی شهادت را از درگاه الله تعالی می طلبد .

کمیسیون تعلیم و تربیه و تحصیلات عالی ، همچو جنایت را به هیچ وجه قابل توجیه نمی داند و بر هر مبنا که باشد همچو جنایت ها در اداره های تعلیمی و تحصیلی ، ضربۀ بزرگی بر پیشانی علم و تحصیل می باشد . این اداره های تعلیمی که یک سرمایه بزرگ علمی برای کشور به حساب می آید و امید های آینده ملت ما به آن وابسته است و بر هر کس حق حفاظت و دفاع را دارد ، اما اجیران ادارۀ حلقه بگوش ، که به هیچ معیار انسانی و اسلامی متعهد نیستند و نه هم فکر آینده را در سر دارند به همین علت تعداد زیادی از محصلین را در زندان ها و در تحت شکنجه نگاه داشته اند و یا هم محصلین در تحت تهدید و فشار های آن ها شب و روز را سپری می کند و بالآخره بر شهادت آنان نیز صرفه نمی کنند ، آنها باید بدانند که از یک سو اینگونه جنایت ها نمی تواند این ملت با ایمان را بترساند و از طرف دیگر ملت اینگونه وحشت آفرینی های آنان را برداشت نخواهد کرد .

در آخر بار دیگر این کمیسیون از تمام رهروان علم و آگاهی و اساتید پوهنتون ها و محصلین همدردی خویش را اعلان نموده و برای آنان در این راه مقدس استقامت کامل را خواهان است .

والسلام

کمیسیون تعلیم و تربیه و تحصیلات عالی امارت اسلامی افغانستان